اخبار

آخرین اخبار انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان

۲۱۰ گونه پرنده در تهران تاکنون مشاهده شده که ۴ گونه آن در تابستان سال‌جاری به ثبت رسیده است.

عليرضا هاشمي، مدير گروه پرنده‌شناسي و پرنده‌نگري طرلان در رابطه با جمعيت پرندگان بومي و مهاجر تهران گفت: ايران داراي 2تا 3كريدور مهاجرت پرندگان است كه جاده لشكرك و جاده چالوس در تهران 2كريدور اصلي مهاجرت آنها محسوب مي‌شوند. وي به پرندگان بومي تهران ازجمله گنجشك، كبوتر چاهي، بلبل خرما، قمري، كلاغ و... اشاره كرد و افزود:

پرندگاني مانند سسك بزرگ نيزار، دم جنبانك زرد و عقاب ماهيگير در درياچه شهداي خليج فارس و كركس مصري در اتوبان صدر- مدرس ديده شده‌اند. ايشان اظهار كرد: 210گونه پرنده در تهران شناسايي شده و به ثبت رسيده است كه به دلايلي همچون عدم قطعيت در اعلام شمار پرندگان مهاجر شهر تهران و عدم شناسايي الگوهاي مهاجرت پرندگان در ايران و تهران نمي‌توان به صورت دقيق تعداد گونه‌هاي بومي و مهاجر را به صورت جداگانه مشخص كرد.

هاشمي با بيان اينكه ممكن است الگوي مهاجرتي يك پرنده در مناطق مختلف متفاوت باشد، خاطرنشان كرد: در تهران 3نوع مهاجرت عبوري، تابستانه و زمستانه اتفاق مي‌افتد كه در مهاجرت تابستانه پرندگاني مانند بادخورك، چلچله، زنبورخوارها، سبزقبا و... از گرماي آفريقا و در مهاجرت زمستانه پرندگاني همچون سهره جنگلي، سهره سبز، اردك‌ها، كاكايي‌ها و... از سرماي مناطقي مانند روسيه و سيبري فرار كرده و راهي مناطق معتدل‌تر ازجمله تهران مي‌شوند كه بيشترين شمار مهاجرت به تهران از نوع مهاجرت زمستانه است. به گفته وي درصورت اطلاع از مسير مهاجرت مي‌توان در خصوص احتمال آلودگي و بيماري جمعيت‌هاي مهاجر كشور ازجمله پرندگان ورودي به تهران پيش‌بيني‌هايي كرد.

هاشمي در خصوص بيماري‌هاي مشترك انسان و حيوان مانند آنفلوآنزاي مرغي يادآور شد: انتقال آلودگي و بيماري از پرندگان به حيوانات اهلي مانند مرغ با سرعت بالاتري نسبت به انتقال مستقيم به انسان صورت مي‌گيرد و در نهايت بيماري از حيوانات اهلي به‌راحتي به انسان منتقل خواهد شد. وي با اشاره به ضرورت پايش‌هاي مستمر در فصول مهاجرت گفت: ديدگاه پرنده‌شناسي در كنار رويكرد پرنده‌نگري از اهميت بالايي برخوردار است.

هاشمي در ادامه يادآور شد : با افزايش درجه هوا تعداد حشرات زياد و تعداد پرندگان كم مي‌شود و نه‌تنها اين آلودگي و آلاينده‌ها به صورت مستقيم و لحظه‌اي روي پرندگان تأثير مي‌گذارند بلكه در طولاني‌مدت نيز اثرات خود را مانند تأثير روي نسبت جنسيتي پرنده و زادآوري آنها نشان مي‌دهند.

لازم به ذكر است، تاكنون 2 سايت پرنده‌نگري در منطقه 12پارك شهر و منطقه 22درياچه شهداي خليج فارس براي آشنايي شهروندان با گونه‌هاي مختلف پرندگان راه‌اندازي شده است. همچنين شهروندان علاقه‌مند به آشنايي با پرندگان تهران مي‌توانند به سايت
www.Birdwatching.ir مراجعه كنند.

منبع خبر: همشهری آنلاین

Tarlan Ornithological Society ©

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه پرنده‌شناسی طرلان است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و نام/نام‌های صاحبین آثار مجاز است.