اخبار

آخرین اخبار انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان

همچون دیگر کشورها، پیشرفت سریع تکنولوژی و ضریب نفوذ اینترنت و تلفن‌های هوشمند در کشور عزیزمان ایران نه تنها سبک زندگی، بلکه شیوه کسب‌وکار، ارتباطات و روابط اجتماعی را دگرگون کرده است. این مهم می­تواند در مقوله حفاظت محیط زیست با رویکردهای مشارکت مردمی نیز تاثیر اساسی داشته باشد. با این هدف طی سال‌های اخیر بکارگیری تکنولوژی‌های به‌روز دنیا و استفاده از بسترهای شبکه و موبایل یکی از رویکردهای اصلی ما در گروه پرنده‌شناسی طرلان بوده است و تلاش کرده­ایم در فعالیت‌ها و در مشارکت ها  با سایر مجموعه‌های معتبر کشور این رویکرد را تا حد ممکن سرلوحه کار خویش قرار دهیم.

چنین رویکردی منجر به تولیدات متعدد از جمله مجموعه وب‌سایت‌های گروه طرلان، تالار گفتگو پرنده‌نگری و پرنده‌شناسی، پروژه دریاچه شهدای خلیج فارسی (وب‌سایت، اپلیکیشن و ... )، سامانه ثبت مشاهدات کرکس‌ها، کارگروه ملی حفاظت از کرکس‌ها و سامانه الکترونیکی آن و ... شده است و نتیجه آن تجربیات ارزشمند و متمایزی است که در مقایسه با رویکرد سنتی و معمول حاضر در کشور به دست آورده‌ایم.

پروژه راهنمای پرندگان تالاب صالحیه نیز شامل اپلیکیشن، وب‌سایت و دیگر ملزومات ترویجی به سفارش مسئولان و مدیران دلسوز پروژه «احیا تالاب صالحیه جهت بهره‌برداری پایدار با استفاده از دانش بومی» توسط گروه پرنده‌شناسی طرلان طراحی و توسعه یافته است. نتیجه این تلاش یکی از معدود اپلیکیشن‌های محیط زیستی تولید شده است و در طراحی آن با تکیه بر تجربیات گذشته، تلاش شده است اصول کاربردپذیری Usability  و کاربرپسندیUser-Friendly  رعایت شده و نیازمندی‌های اولیه کاربر تخصصی  را به آسانی پوشش دهد.

 اطلاعات کلیه پرندگان مشاهده شده در تالاب صالحیه (تا زمان طراحی این مجموعه ،  اواخر 1400) به صورت آفلاین و با هدف دسترسی همیشگی به آن، در اختیار کاربران آن قرار دارد و کاربران می‌توانند در هر کجا که هستید از این اطلاعات بدون نیاز به اینترنت بهره‌مند شوند. این بدان معنی است که این اپلیکیشن می‌تواند به عنوان یک راهنمای میدانی اطلاعات پرندگان تالاب صالحیه را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد و تا حدی مخاطبین عام را از همراه داشتن دائمی کتاب راهنما بی‌نیاز سازد. از سوی دیگر در بخش‌های آموزش و مقالات نیز با اتصال به اینترنت از آخرین اطلاعات پروژه و تالاب صالحیه مطلع خواهند شد. برای دسترسی به تالاب نیز  از طریق اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریاب نیز می‌توانید از گزینه «به سوی تالاب صالحیه» استفاده کنید. بخش آموزش نیز خواهد توانست با توان افزایی و انتقال تجارب صاحب نظران،  به همراهی بیشتر علاقمندان به این تالاب ارزشمند و حراست و حفاظت از آن کمک نماید.

هرچند در تولیدات ما ترکیب ابزارهای ترویجی-اطلاع‌رسانی همچون وب‌سایت، اپلیکیشن، بروشور و پوستر با ساختاری هماهنگ و یکپارچه از عملکرد و طراحی به چشم می­خورد اما تلاش شده است هر یک از این ابزارها به تنهایی و بدون وابستگی به سایر تولیدات، با هدف قرار دادن مخاطبینی در سطوح مختلف بتواند ساختار توان‌افزایی لایه لایه را ایجاد نماید تا رسیدن به هدف غایی پروژه که همان مشارکت مردمی در حفاظت و بهره وری تالاب است را تسهیل نماید.

از اهداف ما در گروه طرلان، حمایت، مشارکت و هم‌افزایی با سایر موسسات، گروه‌ها و پروژه‌هایی است که بدون حاشیه و با صداقت برای حفاظت از طبیعت تلاش می­کنند و تفکری سبز را ترویج می­دهند. تعامل تخصصی با مسئولان و دیدگاه والای ایشان در پروژه «احیای تالاب صالحیه جهت بهره‌برداری پایدار با استفاده از دانش بومی»  بواقع موجب خرسندی و افتخار ماست.

Tarlan Ornithological Society ©

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه پرنده‌شناسی طرلان است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و نام/نام‌های صاحبین آثار مجاز است.